کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: در فصل زمستان لارو های سوسک سرشاخه خوار پسته، زیر پوست شاخه های ضعیف شده زمستان گذرانی می کنند که هرس و حذف شاخ های ضعیف شده باعث کاهش جمعیت این آفت خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، نجمه فدایی افزود: علاوه بر آن تله گذاری با چوب های تازه هرس شده و پس از یک ماه جمع آوری و سوزاندن آن ها و جایگزنی چوب های جدید در کاهش جمعیت آفت و جلو گیری از خسارت آن در سال آینده بسیار موثر است.

او اظهارکرد: در انبار های پسته ای که درجه حرارت انبار در این فصل بالا می رود احتمال خسارت آفات انباری بخصوص شب پره هندی وجود دارد.

به گفته وی؛ برای کنترل این آفت در فصول سرد سال باید به وسیله تهویه حتی الامکان درجه حرارت انبار را پایین نگاه داشت و در صورتی که دمای انبار به وسیله تهویه زیر ۱۳ درجه سانتی گراد تنظیم شود این آفت قادر به رشد و خسارت نیست.

فدایی خاطرنشان کرد: یخ آب زمستانه نیز برای کاهش جمعیت بعضی از آفات که زمستان گذرانی آن ها در خاک  است موثر خواهد بود بنابراین آبیاری کردن باغ های پسته در روز های سرد زمستان که باعث یخ زدن آب در شب می شود کاهش بعضی از آفات از جمله پروانه پوستخوار پسته را به دنبال دارد.

شخم باغ های پسته در فصل زمستان باعث ماهش جمعیت تعدادی از آفات می شود. برای کاهش جمعیت حشرات کامل زمستان‌گذران پسیل معمولی پسته شخم بین ردیف های درختان پسته توصیه می شود.

کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز در پایان تاکیدکرد: در صورتی که در باغ با خسارت زنبور های مغزخوار پسته روبرو هستیم باید تمام پسته های روی درختان و زمین را در این فصل جمع آوری و معدوم کنیم و نیز شخم باغ های پسته بعد از جمع آوری و سوزانیدن پسته در کاهش جمعیت زنبور مغز خوار موثر خواهدبود.