مسئول واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: براساس تحقیقات انجام شده در موسسه تحقیقات پسته کشور اصولا در فصل زمستان که درختان خواب هستند فقط در باغ هایی که آب و خاک شور دارند نیاز به آبیاری است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، سعید ضیغمی تصریح کرد: در این مناطق، افزایش شوری در ناحیه ریشه درختان ممکن است سبب رشد نا کافی شاخه ها، آفتاب سوختگی و چروکیدگی مغز شود.

اوافزود: سوختگی نوک و حاشیه برگ ها نیز از علائم افزایش جذب و تجمع شوری در بافت های گیاهی است و درختان پسته اگه چه در شرایط شوری بالا و خاک های اشباع زنده می مانند اما ترکیب این شرایط قطعا سبب کاهش تبخیر و تعرق و رشد در ختان می شود.

به گفته وی؛ در باغ هایی که مستعد این شرایط هستند و به دلیل مشکلات نفوذپذیری خاک در طول فصل آبشویی نمی شوند، اغلب  آبیاری در دوره خواب گیاه ( زمستان) به منظور آبشویی خاک، توصیه می شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: از آنجایی که در این فصل، عملیات کود دهی ( کود های حیوانی و شیمیایی ) نیز در چاله کود انجام می شود، برای ایجاد شرایط مناسب جذب کود توسط گیاه در شروع فصل، انجام حداقل یک نوبت آبیاری پس از پر کردن چال کودها مفید است.