رئیس اداره ترویج مدیریت جهادکشاورزی نی ریز از برگزاری کارگاه آموزشی پرورش اسب با حضور جمعی از بهره برداران خبرداد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز، در این کارگاه، زهرا مستفیضی با اشاره به تقاضای روز افزون  و علاقه‌مندی جوانان، برای پرورش اسب گفت: این کار در ایران می‌تواند یک کسب و کار سودآور باشد، اما به شرطی که به درستی انجام شود زیراکه چالش برانگیز است و نیاز به سرمایه، دانش، و مهارت زیادی دارد.

در ادامه علیرضا نورافشان کارشناس اسب سازمان جهادکشاورزی فارس و مدرس این کلاس، اظهارکرد: هزینه‌های پرورش اسب مانند خرید زمین، امکانات، تغذیه، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش اسب‌ها، می‌تواند بسیار زیاد باشد.

به‌گفته وی؛ برای اینکه پرورش اسب در ایران سودآور باشد، باید هزینه‌های پرورش را کاهش و درآمد را افزایش داد؛ کاهش هزینه‌های پرورش می‌تواند با استفاده از روش‌های مدیریتی و منابع محلی و ارزان‌تر انجام و همچنین افزایش درآمد می‌تواند با فروش اسب‌های باکیفیت و آموزش اسب‌ها برای مسابقات و سایر فعالیت‌ها انجام شود.

نورافشان تاکیدکرد: هنگام پرورش اسب باید عوامل زیادی را همچون خطوط خونی، ساختار والدین، خلق‌و‌خو، سلامتی، توانایی ورزشی آنها و اهداف پرورش دهنده  مورد توجه قرارداد و برای تولید بهترین فرزندان ، پرورش دهندگان ممکن است از تکنیک های مختلف اصلاحی مانند کشش طبیعی، لقاح مصنوعی و انتقال جنین استفاده کنند.

کارشناس اسب سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان‌کرد: پرورش اسب می تواند یک فرآیند پیچیده و زمان بر باشد و به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد؛ بنابراین همکاری با پرورش دهندگان معتبری که سابقه اثبات شده‌ای در تولید اسب های سالم و باکیفیت دارند؛ توصیه می‌شود.