مدير جهادكشاورزي شهرستان ني‌ريز گفت: پیش بینی می شود در سال جاری حدود  45هزار تن انار از 3000 هكتار باغ اين شهرستان برداشت شود كه از‌اين‌نظر مقام اول سطح و توليد را در استان فارس به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومي مديريت جهادكشاورزي شهرستان ني‌ريز، عليرضا بصيري تصریح‌کرد: متوسط عملكرد در شرایط عادی در باغ‌هاي اين شهرستان 20 تن در هكتار و بالاترين عملكرد بيش از 150 تن در هكتار است که متاسفانه در سال جاری به دلیل بروز شرایط خشک‌سالی، تنش‌های حرارتی ، اُفت کمی و کیفی آب‌های کشاورزی و وجود آفات، میزان تولید در هکتار، حدود 15 تن برآورد می‌شود.

او افزود: به دلیل تنوع ارقام در این شهرستان، برداشت انارهای زودرس مانند شیرین و فاروق از اواخر شهریورماه شروع  می‌شود و در مورد رقم دیررسی مانند رباب، تا اواخر آبان‌ماه ادامه‌دارد.

به‌گفته وي؛ عمده‌ترين رقم انار توليدي ني‌ريز رباب است كه به دليل ضخامت، رنگ پوست و آريل، درصد بالای فيبر و طعم مناسب ميوه، بسيار بازار پسند می‌باشد و شهرت جهاني دارد.

اين مقام مسئول ابراز‌كرد: انار ني‌ريز علاوه بر مصارف داخلي به كشورهاي آسياي ميانه، حوزه خليج فارس، كره جنوبي، روسيه، و برخي كشورهاي اروپايي صادر مي‌شود كه زمينه ايجاد حدود 3000 فرصت شغلي موقت را فراهم كرده است.

بصيري اظهارکرد: در بخش صنايع تبديلي با توجه به پتانسيل بالاي شهرستان، كارخانه‌های صنعتي فرآوري انار ني‌ريز مشغول فعاليت هستند و از جمله توليدات آنها آب انار، رب، سس، شربت، مارمالاد، ژله، بستني، ترشي، سركه و لواشك انار است كه با استقبال خوب و ارزآوري براي كشور همراه بوده است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان ني‌ريز در پايان با بیان این‌که QR code به عنوان شناسنامه محصول شناخته می‌شود و بازرگانان و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند به استناد این گزارش که ضامن کیفیت محصولات کشاورزی می‌باشد، نسبت به تامین محصول اقدام کنند؛ تاكيدكرد:  تولیدکنندگان انار برای صادرات محصول خود  با مراجعه به سامانه سماک ملزم به ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد سلامت هستند و بدون دریافت آن، صادرات محصولات  کشاورزی غیرممکن خواهد بود.