مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: استان فارس نخستین تولید‌کننده انجیر در ایران و شهرستان نی‌ریز با 5000 هکتار سطح زیر کشت این محصول، یکی از قطب‌های تولید انجیر فارس و کشور است.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، علیرضا بصیری ضمن بیان این مطلب از شروع برداشت انجیرخبرداد و افزود:  همه‌ساله از اواسط مردادماه عملیات برداشت این محصول در باغ‌های دیم شهرستان شروع می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه انجیر دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است، ابرازکرد:این شهرستان 4000 هکتار انجیر مثمردارد که به دو صورت تر (تازه‌خوری) و خشک به بازار عرضه می‌شود.
بصیری تصریح‌کرد: به‌دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و خشکسالی با افت 60 درصدی محصول مواجه‌ایم و پیش‌بینی می‌شود 1600 تن انجیر در شهرستان  تولید و برداشت شود.
او تاکید کرد: عواملی چون طغيان آفت كنه تارتن، نوسانات دمایی، وزش بادهاي شديد و ايجاد اختلال در فعاليت زنبورهاي گرده‌افشان در عملکرد نهایی محصول تاثیرگذار است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه انجیر نی‌ریز به کشورهای هند، روسیه، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، متذکرشد: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش باعث شده است که این محصول  توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته بندی مناسب از منطقه خارج شود.