مسئول واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: با توجه به فصل جابجایی نهال و اندام های تکثیری در کشور و اهمیت استفاده از نهال سالم، اصيل و استاندارد تولید شده در نهالستان ها، جلسه کمیته فنی نهال شهرستان در تاریخ چهارم بهمن‌ماه 1399 تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، سهید ضیغمی تصریح‌کرد: جلوگیری از فعالیت نهالستان های غیر مجاز در توزیع نهال غیر استاندارد و آلوده، با توجه به انتقال بسیاری از بیماری ها و آفات گیاهی که منجربه آلوده شدن باغ ها و بروز خسارت های جبران ناپذیر اقتصادی بر پیکره باغبانی و به تبع آن تاثیر سوء بر صادرات خواهد بود، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود:  در این جلسه مقررشد که اطلاع رسانی دقیق و جامع به باغداران به عنوان جامعه هدف به منظور تهیه نهال و اندام تكثیری دارای شناسه و گواهی بهداشت گیاهی از مراکز معتبر مجوز دار تحت نظارت کمیته فنی نهال استان انجام شود.

او تاکیدکرد: منحصرا نهال باید دارای شناسه و گواهی بهداشت از نهالستان های مجوز دار کشور  داشته باشد.

ضیغمی خاطرنشان‌کرد: اطلاع رسانی مزایای استفاده از نهال سالم، اصیل و استاندارد و بیان مشکلات و معایب استفاده از نهال های آلوده وغیر مجاز توسط واحد روابط عمومی و از طریق رسانه های جمعی (صدا و سیما، روزنامه، نشریه و غیره) انجام خواهدشد. و همچنین با پیگیری مسئول اداره ترویج  مدیریت، برنامه های ترویجی در خصوص مزایای استفاده از نهال سالم و استاندارد و معایب استفاده از نهال تولیدی در نهالستانهای بدون مجوز، به ویژه در فصل جا به جایی نهال، عملیاتی شود.

به گفته وی؛ در همین راستا هماهنگی با شورای تامین استان و اطلاع رسانی به نیروی انتظامی مناطق مرزی برای کنترل مبادی ورودی در جلوگیری از ورود نهال و اندام تکثیری قاچاق به کشور نیز می باید انجام شود.