مدیریت جهاد کشاورزی

مدير جهاد كشاورزي ني ريز از آغاز كاشت ذرت علوفه اي در  اين شهرستان از نیمه خردادماه خبر داد.

 به گزارش روابط عمومي مديريت جهادكشاورزي شهرستان ني ريز، عليرضا بصيري گفت: با توجه با بارندگي هاي مناسب در سال جاري، كاشت ذرت علوفه اي در نی ریز شروع شده و تا نيمه تيرماه ادامه دارد.

وي با بيان اينكه متوسط عملكرد ذرت علوفه اي در نی ریز 45 تن در هكتار است افزود: پيش‌بيني مي‌شود بيش 90 از هكتار ذرت علوفه اي در اين شهرستان كشت شود.

رقم بذر مصرفي 704 بوده، با دستگاه رديف كار پنوماتيك كشت می شود و ميزان بذر مصرفي 50 كيلوگرم در هكتار است.

شهرستان ني ريز در فاصله ۲۱۶ كيلومتري شرق شيراز قرار دارد.



رئیس هیئت مدیره شرکت انجیرکاران شهرستان نی ریز به مشکلات باغداران انجیر و انار اشاره کرد و گفت: نی‌ریز اولین تولیدکننده انار استان فارس و فارس نیز اولین تولید‌کننده انار کشور است اما مشکل ما در زمینه اشتغال کارگری این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، سید علاءالدین فقیه تصریح کرد:  تأمین اجتماعی در خصوص کارگر بخش کشاورزی عنوان می کند که کارگران زیر پنج هکتار زمین را بیمه نمی‌کند و در نتیجه قوانین موجود، ۲۰ درصد بخش کارفرمایی در بخش کشاورزی حذف می‌شود حال ببینید چه میزان باغها و املاک کشاورزی زیر ٥ هکتار داریم و باغداران ما با هزینه‌های زیاد تأمین اجتماعی باید چه کنند؟ باغهای انجیر هم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیست، ٩٠ درصد انجیرکاران ما خرده مالک هستند و سند سیم سرب ندارند بنابراین با مشکل مواجه شده و از معافیت حق کارفرما برخوردار نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: میز انار و انجیر در استان تشکیل شده و نی‌ریز عضو انجمن انار و انجیر کشور است؛ ولی مشکل اصلی ما این است که زمانی این میز برگزار می‌شود که برداشتها شروع شده است.


فقیه یادآورشد:  زمان بر دادن انجیرنزدیک است و می باید  تسهیلاتی در این زمینه اختصاص یابد که  از طریق صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نی ریز هم پیگیری کرده‌ایم که هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

عضو انجمن انجیرکاران کشور ضمن بیان این که در صادرات محصول انجیر مشکلاتی وجود دارد، در مورد راه‌های بین باغهای انجیر ابرازدکرد: انجیرکاران خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید فکری ‌کنند و راه‌ها ترمیم و بازسازی شود ولی ما نیاز به کمک و مساعدت ادارات و دستگاه‌هایی است که این کار را انجام دهند. اگر اداراتی مثل راهداری و راه و شهرسازی کمک کنند، در این زمینه می‌توانیم پیشرفت هایی داشته باشیم.



 

مسئول واحد صدور پروانه ها و مجوزهای مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از صدور 63 فقره پروانه بهره برداری دامداری های کوچک روستایی از ابتدای سال 97 تا 20 فروردین ماه سال جاری در سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز، سعید مستفیضی افزود : این تعداد پروانه که در راستای حفظ اشتغال روستایی و رونق تولید صادر شده است به صورت کاملا الکترونیک در سامانه صدور مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی و در شهرستان انجام شده و دامداران با کمترین هزینه و بدون مراجعه به مرکز استان ، پروانه بهره برداری دریافت نموده اند .

وی گفت: پروانه های صادرشده برای 10 واحد پرورش کوسفند و بز داشتی ، 28 واحد بره پرواری و 5 واحد گاو شیری و همچنین تمدید پروانه برای 7 واحد بره پرواری، 6 واحد بز و گوسفند داشتی ، 3 واحد گاو شیری و 3 واحد گوساله پرواری بوده که علاوه بر ایجاد و حفظ اشتغال روستایی درافزایش تولید گوشت و فراورده های لبنی نیز موثر می باشد.

مستفیضی افزود : کار صدور پروانه برای واحدهای دامی که بنا به نظر دهیاران محترم در داخل طرح هادی روستا واقع شده است ادامه دارد و با 8 مرکزجهاد کشاورزی در سطح شهرستان هم برای اطلاع رسانی به دامداران هماهنگی لازم صورت گرفته و در حال حاضر آمادگی ثبت درخواست سایر بهره برداران که واجد شرایط دریافت پروانه باشند وجود دارد .

وی با اشاره به در دست بررسی بودن تعداد زیادی از درخواست های دامداران در سال جاری گفت : در روند صدور پروانه های دامداریهای روستایی ، ادارات امور مالیاتی ، دامپزشکی ، شوراهای اسلامی ، دهیاران و دفاتر پیشخوان دولت نیز نقش موثری دارند که تاکنون شاهد همکاری بسیار مطلوب آنان بوده ایم .



 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: برای سومین سال پیاپی کارکنان این مدیریت که در طرح اکرام ایتام مشارکت داشته اند از سوی رییس کمیته امداد امام خمینی این شهرستان مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، علیرضا بصیری ابرازکرد: در این طرح مددجو ها زیرپوشش افراد قرار می گیرند و بصورت ماهیانه مبلغی از حقوق کارکنان کسر می شود و بصورت سالیانه قابلیت تمدید خواهد داشت.

در گوشه ای از این تقدیر نامه آمده است: خداوند منان را شاکریم که الطاف کریمه خویش را مشمول ما نمود تا بتوانیم همواره شاهد ایثار و اقدام خداپسندانه عزیزانی باشیم که در راه نیل به امور خیر از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری نمی کنند و در سنگر مبارزه با فقر، مجاهدانی فعال و خستگی ناپذیرند. شما به عنوان افرادی با اخلاص،  الگویی شایسته و محبوب قلوب ایتام و محرومان هستید.



2

سوول مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي كوشكك با بيان جزييات برگزاري كلاسهاي آموزشي گفت : اين كلاسها صرفا جهت بالا بردن سطح آگاهي و ارتقاي دانش كشاورزان برگزارl ميشود و تاكنون نتايج بسيار خوبي داشته است .

افراسياب مرادي افزود : کلاس آموزشی هرس پسته با حضور آقای مهندس امید آباده از کلینیک گیاهپزشکی مزرعه سبز و خانم مهندس فاطمه زارعی کارشناس باغبانی مرکز جهاد کشاورزی کوشکک و اعضاء گروه هدف در محل باغ پسته آقای اسفندیار از اعضای سایت در محل روستای جهان آباد از توابع بخش آباده طشك برگزار گردید.

وي گفت :  در این کلاس آموزشي نکات مهم و اصولی هرس درختان پسته به صورت عملی و تئوری به باغداران محترم آموزش داده شد كه مهمترين مباحث اين كلاس عبارت بود ازاهميت زمان مناسب هرس ، بمنظور جلوگيري از سرمازدگی درخت به دلیل بیدار شدن و مواجهه با هوای سرد و همچنين رعايت نكات مهم هنگام هرس در جلوگيري از ورود عوامل بيماري زا و لزوم استفاده از چسب باغباني كه در فرايند توليد بسيار موثر است .

مرادي در پايان گفت : مصمم هستيم كشاورزان عزيز و زحمتكش را با دانش روز و اطلاعات جديد كشاورزي آشنا كنيم تا هم از منابع موجود بهترين بهره برده شود و هم توليدمان از كيفيت بالايي برخوردار شود .  

روستاي جهان آباد در فاصله  كيلومتري شهرستان ني ريز واقع شده است . 

4