مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: شناسنامه‌دار کردن باغ‌های میوه و گلخانه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی در دولت سیزدهم است و در همین راستا تاکنون 1415 هکتار از باغ‌های این شهرستان شناسنامه‌دار شده‌اند.

به گزارش روابط‌عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، علیرضا بصیری تصریح‌کرد: ارائه هرگونه خدمات تسهیلات بانکی، بیمه بخش کشاورزی، خرید تضمینی محصولات، صدور مجوز صادرات، انشعابات برق، آب و گاز، استخر ذخیره آب، مکانیزاسیون، فنس‌کشی باغ، احداث خانه کارگری و دیگر موارد حمایتی در حوزه باغبانی به‌ویژه تخصیص نهاده‌های کشاورزی، فقط به باغ‌های شناسنامه‌دار تعلق‌می‌گیرد.

وی افزود: این طرح، واحدهای زیربخش باغبانی همچون انواع باغ مثمر و غیرمثمر، مزارع کشت گیاهان دارویی، واحدهای پرورش قارچ و محیط‌های گلخانه‌ای را شامل می‌شود و به منظور صدور شناسنامه، بستر ثبت اطلاعات در "سامانه‌ سَبَک" فراهم شده است.

او اظهارکرد: برای صدور شناسنامه، بانک جامع اطلاعاتی شامل نوع درخت، سموم و کودهای مورد استفاده، نوع مالکیت و مختصات جغرافیایی زمین در "سامانه‌ سَبَک" ثبت می‌شود.

مدير جهادكشاورزي شهرستان ني‌ريز با اشاره به این‌که آمار، بستر تمام برنامه‌ریزی‌ها است و با شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها مشخص می‌شود چه محصولی در کجا و به چه میزان تولید می‌شود، اضافه‌کرد: از مزایای صدور شناسنامه برای باغ‌ها ایجاد امکان تنظیم بازار و مدیریت پس از تولید محصول باغی است.

بصیری با بیان این‌که اتاق اصناف کشاورزی به عنوان بازوی اجرایی جهادکشاورزی انجام این طرح را در سطح شهرستان به‌عهده دارد؛. تصریح‌کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران، وظیفه قانونی هویت‌بخشی و ساماندهی شاغلین و مشاغل بخش کشاورزی برعهده اتاق اصناف است؛ بنابراین ضمن تنظیم فرآیند اجرایی و ابلاغ دستورالعمل مربوط توسط وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده است تا در مرحله اول طرح برای تمامی واحدهای زیربخش باغبانی مدارک هویتی با عنوان شناسنامه باغ صادر و آمار جامعی از مبادی تولید محصولات باغبانی کشور تهیه و تدوین شود.