مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز در بررسی راه‌های اجرای قانون حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغی گفت: تامین امنیت غذایی و غذای کامل و سالم جامعه برعهده وزارت جهادکشاورزی است که با افزایش جمعیت کشور نیازهای غذایی نیز در حال افزایش است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، علیرضا بصیری افزود: ضرورت دارد که ظرفیت اراضی کشاورزی حفظ و برای تامین امنیت غذایی افزایش پیدا کند که در این راستا جهادکشاورزی در صیانت از زمین‌های کشاورزی با در نظر گرفتن قوانین مربوط، باقدرت عمل می نماید.

    بصیری تصریح‌کرد: طبق ماده ۱۰ قانون، در موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی علاوه بر احداث ساختمان، فنس‌کشی، دیوارکشی و نظایر آن، اگر در این اراضی تغییراتی ایجاد شود که باعث از بین رفتن خاک، محصول و شرایط تولید محصول کشاورزی شود، به‌عنوان تغییر کاربری اراضی محسوب می شود و با مجرمین طبق ماده 3 و 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها برخورد می‌شود.

  وی تاکیدکرد: در این موارد برای تغییر کاربری، طبق ماده یک تبصره یک،  در استان کمیسیونی تشکیل می‌شود که اعضای آن کارشناسان ادارات و سازمان‌های مختلف و مرتبط با اراضی کشاورزی و صنعتی هستند که به ریاست جهاد کشاورزی برگزار می شود و بعد از بررسی های فنی و کارشناسی شده، امکان تغییر یا عدم تغییر کاربری به اداره امور اراضی شهرستان ابلاغ می‌شود.

    بصیری با ورود به جزئیات شرایط تغییر کاربری اظهارکرد: کشاورزان و متقاضیان تغییر کاربری باید بدانند که در مرحله اول برای تغییر کاربری زمین شخصی مورد نظر، باید سند داشته باشند، لذا کشاورزانی که سند زمین کشاورزی ندارند، در صورت داشتن شرایط قانونی  می‌باید  نسبت به گرفتن سند مالکیت اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: اداره امور اراضی هیچ خصومتی با مردم ندارد و اگر تشخیص داده شود که این تغییر کاربری در راستای رونق اقتصادی و کشاورزی است، مجوز مورد نیاز را از طریق کمیسیون‌های مربوط، صادرخواهدکرد.

     وی افزود: در اراضی زراعی امکان هیچ گونه حصارکشی و ساخت "خانه‌باغ" وجود ندارد، چون که وجود حصار باعث مسدودشدن راههای دسترسی به زمین های زراعی دیگر کشاورزان می‌شود، اما در اراضی باغی با تشخیص کمیسیون و تعیین محدوده مشخص، داشتن حد نصاب فنی زمین و بررسی سایر جوانب، امکان طرح موضوع در کمیسیون مربوط برای ایجاد خانه کارگری و نه ویلاباغ،  وجود دارد.

    وی با اشاره به کاهش زمین‌های کشاورزی با توجه به توسعه شهرها، ابرازکرد: افزایش جمعیت و به دنبال آن بزرگ شدن شهرها و روستاها، احداث اتوبان‌ها، انتقال آب و برق و لوله گذاری در فاصله شهر ها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی شده که این موارد ناگزیر باید انجام شود، اما تغییر ذائقه در نوع زندگی و تجملات جامعه نباید منجر به از بین رفتن کارخانه تولید مواد غذایی و به تبع آن امنیت غذایی جامعه شود.

     بصیری خاطرنشان‌کرد:  هدف جهاد کشاورزی تامین نیازهای غذایی جامعه و تامین امنیت آن است که به این منظور مردم باید همکاری داشته باشند و در همین راستا  ضمن تقدیر از رابطین اراضی شهرستان که در امر اطلاع‌رسانی به‌موقع درراستای پیشگیری از پدیده شوم تفکیک، افراز و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی، این مدیریت را کمک‌رسانی می نمایند، از جامعه کشاورزی و مردم خواست تا در حفظ خاک و زمین‌های کشاورزی نقش بسزایی داشته‌باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در ارتباط با تغییر کاربری غیر مجاز درزمین‌های کشاورزی با سامانه ۱۳۱(  مرکز بررسی به تخلفات تغییرکاربری اراضی) و اداره امور اراضی شهرستان تماس بگیرند.