مسئول واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: عارضه آفتاب‌سوختگی در بیشتر باغ‌های مرکبات مشاهده می شود؛ حتی درختان موجود در حیاط خانه‌ها هم مصون نبوده و م به‌راحتیی‌توان تأثیر انعکاس نور خورشید از موزاییک‌های کف حیاط به شاخ و برگ درختان و به دنبال آن پدیده آفتاب‌سوختگی را مشاهده نمود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، سعید ضیغمی افزود: علائم آفتاب‌سوختگی به‌صورت لکه‌های کوچک تا بزرگ، زردی، پیچیدگی برگ به‌طرف رو و در شرایط سوختگی شدید برگ، چرمی و برنزه شدن برگ‌ها و پوست میوه و سوختگی آن، بدشکل شدن میوه به خصوص میوه‌هایی که در بخش بیرونی درخت قرار دارند و در پاره‌ای موارد در صورت کم‌آبی و شدت گرما ترک‌خوردگی میوه است.

وی اظهارکرد: تنظیم دور آبیاری و در مواردی افزایش تعدد و میزان آبیاری به‌منظور تأمین رطوبت لازم یرای جلوگیری از تنش خشکی و کم‌آبی درختان مرکبات ضروری است.

او خاطرنشان‌کرد:  تقویت درختان با کودهای میکرو و ماکرو و خودداری از دادن کودهای ازته در تیر و مرداد، خودداری از هرس درختان در بهار و تابستان که باعث از دست رفتن آب و وارد شدن تنش به درخت می‌شود، استفاده از توری‌های سایه ‌انداز مخصوص که میزان و شدت نور خورشید را کاهش می‌دهد، محلول‌پاشی درختان با استفاده از کائولین در پیشگیری از آفتاب‌سوختگی بسیار مؤثر خواهدبود.