مدير جهاد كشاورزي شهرستان ني‌ريز گفت:  برداشت آنغوزه از نيمه اول خردادماه آغاز شده‌است و تا اواخر شهريورماه ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومي مديريت جهادكشاورزي شهرستان ني ريز، عليرضا بصيري با بیان اینکه شهرستان نی ریز با سطح  یکصدهزار هکتاری آنغوزه در عرصه های منابع طبیعی  ازدیرباز  قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به ‌صورت خودرو بوده است، تصریح کرد: بالغ بر 950  هكتار از زمین‌های كشاورزي در اين شهرستان به كشت آنغوزه ديم اختصاص يافته كه بیش از 40  هكتار آن مثمر است.

وی با اشاره به صدور مجوزکاشت 400هزار هکتاری آنغوزه از سوی اداره منابع طبیعی این  شهرستان افزود:  به‌دلیل کاهش بارندگی در سال جاری پیش‌بینی می شود نسبت به سال قبل کاهش 30درصدی عملکرد و افزایش قیمت این محصول را شاهدباشیم.

او ابرازکرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت به‌طور متوسط 18 مرتبه به‌صورت عرضي برش مي خورد و در مجموع 80 تا 150 گرم شيرابه از آن به‌دست مي آيد كه به علت نبودن صنایع تبدیلی این محصول در ایران علاوه بر مصارف داخلي به كشورهاي هندوستان، پاكستان، حوزه خليج فارس، آمريكا، انگلستان و ژاپن صادر مي‌شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان ني‌ريز اظهار کرد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده، از این رو به‌منظور افزایش بهرهوری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه دهچاه نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از دو سال نشاء را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

این گونه نادر گیاهی به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کُما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می رسد؛ رويشگاه آن منحصرا ايران و افغانستان است؛ شيرابه آن مصارف دارويي، صنعتي و خانگي دارد و فردي به نام كامفر، ۳۴۰ سال پيش، با كمك اهالي لارستان، شيره آن را به روش "تيغ زني سنتي" استخراج‌كرد.

گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند؛ رنگ میوه ها قهوه ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام "اولئوگم رزین" به دست می آید که به "آنغوزه" مشهور  و شیرابه آن به عنوان ماده ای خلط آور، ضدنفخ و اسپاسم روده ای مورد توجه بوده است.