مسئول واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: تنوع ارقام پسته از نظر گلدهی این امکان را فراهم می‌کند که با توجه به سرمای دیررس، بارندگی و گرمای زودرس بهاری که از عوامل محدودکننده اقلیمی محسوب می‌شوند رقمی را انتخاب کرد که کمترین خسارت به گل و وضعیت گرده‌افشانی وارد شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، سعید ضیغمی افزود: زمان گلدهی ارقام مختلف متناسب با شرایط محیطی از جمله اقلیم منطقه، نحوه تغذیه و کوددهی، آبیاری و بافت خاک است.

به گفته وی؛ ارقام مختلف از نظر زمان رسیدن محصول دارای تفاوت هایی هستند که می‌توان آنها را به 5 گروه ارقام خیلی زودرس، زودرس،متوسط‌‌رس و خیلی دیررس تقسیم کرد.

او تصریح‌کرد: رقم "پوست پیازی یا بیاضی" یکی از دیررس‌ترین ارقام پسته کشور است که متحمل به سرمای بالاست و در دی ماه برداشت می‌شود.

ضیغمی خاطرنشان‌کرد: در این رقم با وجود ریزش برگ‌ها و سرمای پاییز و زمستان، میوه به رشد خود ادامه‌ داده و رسیدگی اتفاق می‌افتد که علت این امر رابطه فیزیولوژیکی قوی "منبع – مخزن" در این رقم است.

این کارشناس اضافه‌کرد:  رقم "بیاضی" به‌دلیل ماندگاری طولانی و رنگ زیبا برای بازار تازه‌خوری شب یلدا و عید کریسمس مناسب و در دنیا کم‌نظیر است.