مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: با توجه به فرارسیدن زمان کاشت گندم وجو و اهمیت و جایگاه بذر در افزایش تولید، کشاورزان می باید به منظور جلوگیری از گسترش و شیوع علف های هرز، آفات و بیماریها از بذور گواهی شده استفاد نمایند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، زهرا مستفیضی تاکیدکرد: در صورتیکه کشاورزان از بذور گندم وجو خود مصرفی برای کشت استفاده کنند باید ابتدا بذور را بوجاری نموده و دانه های چروکیده و بذر علفهای هرز را جدا و به منظور جلوگیری از آلودگی بذور گندم و جو به بیماری سیاهک آنرا  ضدعفونی نمایند.

وی در همین رابطه توضیح داد: برای ضدعفونی بذور خود مصرفی باید هر 100کیلوگرم بذر گندم را با مقدار 200 گرم قارچ کش های کاربندازیم، دیفنوکونازول، کاربوکسین تیرام و یا راکسیل مخلوط کرد و برای ضدعفونی بذور جو ترجیحا قارچ کش اپیرودیون+ کاربندازیم( رورال تی اس) استفاده شود بطوریکه بذور را روی پلاستیک یا سطح صاف وتمیز ریخته و پس از مرطوب نمودن  با آب به منظور چسبندگی بهتر، سم مورد نیاز را روی آنها پاشیده و بذور را چندین بار زیر و رو کرده تا کاملا به سم آغشته شوند.

به گفته مستفیضی؛ بهترین زمان ضدعفونی بذور بین 24تا 72 ساعت قبل از کاشت است.

او یادآورشد: در هنگام ضد عفونی بذور از ماسک و یا پارچه برای پوشاندن سر، صورت و دهان استفاده واز خوردن وآشامیدن پرهیزشود.