مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: رنگ آمیزی تنه درختان راهکاری آسان برای مقابله با تنش های حرارتی و خسارت حشرات و قارچ ها ست که متاسفانه از جانب کشاورزان مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، زهرا مستفیضی تصریح کرد: با فرا رسیدن فصل سرما آبرسانی آوندهای درختان و تغذیه شاخ و برگ آنها متوقف می شود و به اصطلاح به خواب زمستانی می روند؛ بنابراین درختان در مقابل انقباظ و انبساط های دمایی در طول شابانه روز و همچنین برای دفع برخی حشرات و قارچها بی دفاع می مانند.

وی خاطرنشان کرد: برای محاظت درختان ازتنش های فوق و کاهش آسیب‌ها می‌توان تنه درختان را  با رنگ‌ لاتکس سفید بطوریکه با ۵۰ درصد آب رقیق شود رنگ کرد.

او تاکیدکرد: از دیگر فواید رنگ کردن تنه درخت، محافظت در برابر جونده ها و حیوانات کوچکی است که از پوستۀ درخت تغذیه می کنند از این رو توصیه می شود سموم دفع جوندگان با رنگ ترکیب شود.

به گفته مستفیضی؛ زدن رنگ سفید به درخت، راهی ساده و غیر سمی برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب های متعدد همچون آفتاب سوختگی است و این کار بسیار آسان و کم هزینه بوده و فقط یک بار در سال نیاز به انجام آن است.

این کارشناس یادآورشد: برخی سازندگان رنگ مخصوص تنه درخت، آن را با مواد ضد قارچ و دفع حشرات مانند بردوفیکس،سولفات مس و آغشته می کنند که در مناطقی که مرطوب و نیز حملات حشرات برای لانه گزینی بیشتراست استفاده می شود.

کارشناس مسئول حفظ نباتات این مدیریت ابرازکرد: این کار از ۲ سانتی متر زیرخاک تا ۶۰ سانتیمتر ازتنه درخت و برای درختان بالای دوسال توصیه می شود.

مستفیضی افزود: بهترین زمان برای رنگ کردن تنه درختان، اواخر پائیز و دردمای هوای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد است که می باید هرسال تکرار شود.