مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز از شیوع بیماری لکه آجری بادام درنی ریز خبرداد و گفت: با توجه به بارندگي زياد و رطوبت بالا در شهرستان،  این بیماری به ميزان بسيار زياد مشاهده شده است که در همین رابطه نیز كارگروه ياوران توليد از باغ های بادام شهرستان براي رديابي و پايش بيماري لكه اجري بادام بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، زهرا مستفیضی درباره نحوه پیدایش این بیماری اظهارکرد: 30 تا 40 روز بعد از آلوده شدن برگ های جوان، ابتدا لکه‌هایی بی شکل و سبز متمایل به زرد برروی برگ ظاهرشده و به تدریج رنگ آنها که معمولا گوشه دار هستند زرد می شود.

وی افزود: به مرور با پیشرفت بیماری، رنگ لکه‌ها از زرد به نارنجی تند و سپس قرمز آجری تغییر می‌یابد که در این مرحله، بافت برگ در محل لکه‌ها ضخیم و در سطح زیرین برگ برجسته و رویه بالایی برگ فرورفته و به تدریج تا اواسط تابستان کاملا قهوه‌ای و خشک می‌شود.

او تاکید کرد: در مراحل پیشرفته بیماری، برگ‌ها پیچ خورده و خشک می‌شوند و در ارقام حساسی مثل مامایی، منجر به کاهش محصول می شود.

به گفته مستفیضی جمع آوری برگ های خزان کرده در پاییز و انجام عملیات شخم در دو زمان جوانه زنی و خزان برگ ها در جلوگیری از شیوع این بیماری موثراست.

این کارشناس در خصوص مبارزه شیمیایی با " لکه آجری بادام" ابرازکرد: استفاده از قارچ‌کش‌های پیشگیری کننده مسی مانند بردوفیکس یک درصد، مانکوزب 80 درصد 2 در هزار، کوپراویت و کاسید هر کدام به نسبت 2 در هزار در اواخر زمستان و اوایل بهار در 2 تا 4 نوبت(اولین سم‌پاشی در زمانی که 50 درصد گل‌ها ریزش کردند، دومین سم‌پاشی 15 روز بعد و سومین و چهارمین سم‌پاشی هم به فاصله 15 روز ) توصیه می شود.

کارشناس مسئول واحد حفظ نباتات مدیرت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز یادآورشد: به لحاظ حساسیت نسبت به این بیماری، ارقام فرانیس، شکوفه، 12 شاهرود و 6 شاهرود بیشترین مقاومت، امامیه1، 16 شاهرود، 7 شاهرود و 19 شاهرود کمترین کمترین مقاومت را دارند و ارقام مامایی، نان پاریل، آذر، یلدا، ربیع، سفید، 8، 13، 15، 17، 18 و 21 شاهرود در رده میانی هستند.