رئیس هیئت مدیره شرکت انجیرکاران شهرستان نی ریز به مشکلات باغداران انجیر و انار اشاره کرد و گفت: نی‌ریز اولین تولیدکننده انار استان فارس و فارس نیز اولین تولید‌کننده انار کشور است اما مشکل ما در زمینه اشتغال کارگری این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، سید علاءالدین فقیه تصریح کرد:  تأمین اجتماعی در خصوص کارگر بخش کشاورزی عنوان می کند که کارگران زیر پنج هکتار زمین را بیمه نمی‌کند و در نتیجه قوانین موجود، ۲۰ درصد بخش کارفرمایی در بخش کشاورزی حذف می‌شود حال ببینید چه میزان باغها و املاک کشاورزی زیر ٥ هکتار داریم و باغداران ما با هزینه‌های زیاد تأمین اجتماعی باید چه کنند؟ باغهای انجیر هم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیست، ٩٠ درصد انجیرکاران ما خرده مالک هستند و سند سیم سرب ندارند بنابراین با مشکل مواجه شده و از معافیت حق کارفرما برخوردار نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: میز انار و انجیر در استان تشکیل شده و نی‌ریز عضو انجمن انار و انجیر کشور است؛ ولی مشکل اصلی ما این است که زمانی این میز برگزار می‌شود که برداشتها شروع شده است.


فقیه یادآورشد:  زمان بر دادن انجیرنزدیک است و می باید  تسهیلاتی در این زمینه اختصاص یابد که  از طریق صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نی ریز هم پیگیری کرده‌ایم که هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

عضو انجمن انجیرکاران کشور ضمن بیان این که در صادرات محصول انجیر مشکلاتی وجود دارد، در مورد راه‌های بین باغهای انجیر ابرازدکرد: انجیرکاران خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید فکری ‌کنند و راه‌ها ترمیم و بازسازی شود ولی ما نیاز به کمک و مساعدت ادارات و دستگاه‌هایی است که این کار را انجام دهند. اگر اداراتی مثل راهداری و راه و شهرسازی کمک کنند، در این زمینه می‌توانیم پیشرفت هایی داشته باشیم.