سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نی ریز از اجرای آزمایش مشمشه بر روی 110 راس اسب موجود در اسب‌داریهای این شهرستان توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، حمیدرضا ممتازیان با اشاره به اینکه مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی های آلوده به انسان منتقل می شود، گفت: در راستای مبارزه با بیماری های  مشترک بین انسان و دام، کارشناسان دامپزشکی این شهرستان آزمایش مشمشه در جمعیت اسب متمرکز  نی ریز را انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: این بیماری خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان میتواند موجب مرگ شود که در همین راستا هر ساله  ادارات دامپزشکی نسبت به آزمایش مشمشه جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام نموده و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می نمایند.

ممتازیان تصریح کرد: عامل این بیماری به‌سهولت توسط نور، حرارت و ضد عفونی کننده های معمولی از بین می رود و در محیط آلوده بیش از شش هفته باقی نمی ماند.

این مقام مسئول با بیان اینکه حیواناتی که تغذیه نا مناسبی دارند و یا در محیط های نامطلوب نگهداری می شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند، خاطر نشان کرد: هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری آزمایش، شناسایی و حذف حیوانات آلوده‌است.